Het was een tegenvaller dat we in 2009 niet met ons fraaie schip op vakantie konden. Fysieke ongemakken maakten dat onmogelijk. Gedurende dat seizoen is er weinig met het schip gevaren maar besloten we wel om het schip nog mooier en comfortabeler te maken.
Door de firma STAM uit St. Pancras lieten we in de kajuit een nieuwe stoffering maken van rood leer. In de zitkussens werd meteen een profiel gemaakt voor meer zitcomfort. Ook werd door ons de rugleuning wat naar achteren geplaatst en ook deze paar centimeter verhoogden het zitplezier. Op de schotten kwamen rugkussens om lekker in een hoekje te kunnen zitten. De gordijnen werden vervangen door mooiere exemplaren en een warm vloerkleed was helemaal super.
Hoe leuk de boot ook is als je hem koopt, je wilt er toch je eigen accenten aan geven.
Ook de matrassen in de voorpiek werden vervangen door de superbedden van de firma Stam (Dat waren de hofleveranciers van Jachtwerf Victoria toen die nog bestond. Ook vorige schepen van ons zijn door hen gestoffeerd.)
In de loop van het jaar werden er allerlei zaken aangeschaft die wij 'onontbeerlijk' vonden voor een comfortabel leven aan boord. Soepele landvasten, mooie rubberputs, houten pikhaak met handig systeem om lijnen aan te haken, ankerbal, driehoek, vacuĆ¼mpomp om olie te verversen, RVS pedaal emmer.
Ook werden de luiken van nieuw perspex voorzien omdat de vorige nogal gekrakeleerd waren.
De buiskap werd vervangen en tevens werd er toen meteen een fraaie kuiptent bijgemaakt. Dit werkte enorm comfort verhogend. Bij minder mooi weer bleef de kuip een prima plek om te vertoeven.
Tevens werd toen ook een handig zeiltje gemaakt om aan de buiskap te bevestigen om onder het zeilen lekker droog te kunnen zitten. Dit was een eigen uitvinding waar we op ons vorige schip al veel plezier van hadden tijdens tochten naar Noorwegen en Zweden. Omdat zeilmaker De Vries uit Makkum toch bezig was, bestelden we meteen een handig zeiltje voor de kajuitingang.
Het grootzeil werd door zeilmaker Aat Kool voorzien van een losse broek wat een beter trimbaar zeil opleverde, ook had je meer steun aan de giek bij het naar voren gaan. UV strips op de rolfok werden ook aangebracht. De B&G apparatuur werd vervangen door moderne instrumenten van Raymarine.
Helaas ging het fysiek niet veel beter in 2010 en ook in dat jaar werd er niet veel gevaren. Wel hebben we er toen een mooie RVS oven ingebouwd en ook werd er op diverse plaatsen ledverlichting aangelegd en werd er een accuconditiemeter gemonteerd.
Uiteraard werden er nog tientallen andere handigheidjes bedacht om er een schip van te maken waarmee we prettig en veilig over Noord- en Oostzee konden varen.
En dat is zeker gelukt, kijk maar op de foto's.